Ljusterapi

Ljusterapi ger energi

Under det mörka vinterhalvåret är vi i stort behov av ljus eftersom vi i norden i genomsnitt endast har 6 timmars dagsljus i jämförelse med sommaren då vi har upp till 16 timmar att njuta av. Många, 9 av 10 känner sig negativt påverkade av mörkret och ca. 10% av befolkningen drabbas av årstidsbunden depression. SAD (seasonal affective disorder)

Under den mörka delen av dygnet ökar produktionen av vårt sömnhormon melatonin som talar om för kroppen att varva ner och vakenhormonet kortisol som gör oss pigga minskar. Med ljusterapi kan vi skapa balans och minska symptomen med upp till 90%. En del symtom försvinner helt.

Symtom Bland annat, Nedstämdhet,morgontrötthet, ökat behov av sömn, rastlöshet, minskad koncentrationsförmåga, huvudvärk, ökade hungerkänslor och sötsug. Vet du att du blir trött och hängig, börja i tid på hösten. Ljusterapin bör göras på morgonen (helst innan 13.00) för att få bästa effekt och för att inte störa dygnsrytmen. Rekommendationen är att sitta i Minst 30 minuter regelbundet 2-3 gånger i veckan under en period. Men en gång i veckan är bättre än ingen gång. Under tiden kan du läsa och lyssna på musik. Arbeta med något på laptopen eller svara på mail.

​​​​​​​Pris 1 gång  á 30 min  110kr
6 gånger á 30 min  600kr
1 gång á 40 min  130kr
6 gånger á 40 min  720kr